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AVALI avali, a rivistablog primurosa di u spannamentu di a pruduzzioni litteraria corsa d’oghji, ma à tempu locu di baratti è di critica suciali.

Pourquoi t’entêtes-tu à écrire dans cette langue ? (4)

Marceddu


 Da cuntinuà in u filu di l'ultima cronaca, senza tema riprovari, ghjudizii ghjunti da in altu o scaccani ch'eddi fussini, ghjustu da arruttà u pinsamentu meiu...

 


Comu sarà ch’eddu piacessi o dispiacessi unu scrittori ? Sarà par via di u so stili, di a manera soia ed unica d’incrucià paroli da cumpona maravigli di frasi ? Sarà ancu forsa par via di u so pesu mediaticu, di i panni ch’eddu vesti ? O sarà tandu par forza di ciò ch’eddu scegli di scriva, di ciò ch’eddu pensa ? Vi hè capitata mai di ammirà unu chì scrivi, ma d’idei privu, par via di a so patrunenza di a lingua ? À mè nò.

 

A penna hè una pena è ancu un impegnu. Quiddu chì scrivi, quiddu chì dicida à mumentu datu di passà ori è ori à l’infora di u mondu, spiccatu , in un esiliu di poca durata ma di vulè propiu, da scumbatta cù l’idei è i dimonii soi, ùn si pò, ùn si devi accuntintà di pruducia un’opara d’arti è basta. Quiddu chì scrivi è chì veni publicatu oghji si teni una rispunsabilità tamanta : comu fà po da scantassi quandu a forza parti di l’umanità pati strazii, fami è carramasci ? Comu fà, oghji, à firmassini cioncu è mutu, in Corsica, trà mezu à miseria è nigazioni culturali ? Fighjuleti puri in tondu à vo, eti da cunnoscia ch’e ùn istravecu eiu. D’altrondi, o vulè o ùn vulella, ad ogni opara, ch’edda fussi lebbia quant’eddu si voli, si currispondi una visioni di l’esistenza, macari s’è l’autori ùn hè pronta ad assumala à palesu.

 

Tutti ci n’avvidimu di u mondu com’eddu corri à l’abissu, ma u scrittori a risenti forsa di di più, di modu più acutu è dulurosu assai. Tandu, comu fà à tacia quandu chì l’inghjustizia ci accionca ? Bisogna à impignassi. Impignassi sì, ma patt’è cundizioni di francassila da ogni idea fatt’è lestra, da ogni dogma. U viottulu, sversu è pinosu assai, u ci ani tracciatu aghjà Camus, Orwell, Pasolini, Césaire… a ci ani ditta eddi : in a cerca di u bè è di u veru in a sucità, ci voli di dichjarassi sfidatu à l’ideulugii tutti quanti, bisogna à pinsassi areticu.


Marceddu Jureczek 

Commentaires

Gigi Angeli 09/04/2010 23:17


V'ha un problema di fundu i lu palchì li nostri modi di faiddhà e di scrii andani a murì. Semu campendi inn'unu mumentu storicu chi no ha gali in cantu cunnisciutu finzamenti a ogghj. Noi vinimu da
una cultura di sempri ( no solu di seculi... ma da millenni ) chi emu chjamatu "agru/pasturali". In mancu di tret'anni c'emu bucatu chista cultura senza haè videa di dacinni una noa. Abali
cumprindimu chi li nostri lingagghj antichi, primmu che esse fatti di parauli, erani fatti di cosi pa' meddhu cumprindicci a paru. Cosi di dugna dini chi ci passaani nantu a l'occhj, a li mani. I
lu trabaddhu i' li rasgionamenti e li trasfulmaami in allegorii. Chissi cosi di dugna dini so' molti; e a pocu a pocu cu' iddhi si c'è murendi lu nostru faeddu, la nostra linga, Ancora un pocu ci
cumprindimu; tambè eu scriu in gaddhuresu (saldu ) chi è un Corsu Sardizzatu e agghju muttiu di pinsà chi li me frateddhi Cossi possiani ancora apprizià e capimmi i' lu chi dicu. Ma pa' cantu
ancorà ? ... Scriu e faeddu cussì palchì m'agattu cun cantu in cori agghju e addocu ancora di la me pisata. M'eti a di' chi socu un rumanticu ! ... E fossi è veru. Ma in chistu meu faiddhà e scrii
cussì v'è ancora una spiranzia: chissa di l'omu chi torra a esse omu e no lu sciau di lu nuddha a lu cali linn'hani bucatu l'ANIMA. Ed è pal chistu chi c'intestaldimu a faiddhà lu nostru
lingagghju- Un caru abbracciu fraternu a tutti li frateddi cossi da Gigi Angeli


09/04/2010 23:47



Chì piaceri di scuntratti quì, caru Gigi. 


Sò i culturi autonumi è pupulari chì venini diruchjati. À tutti, Corsi, Gadduresi, Sardi, Taliani, Francesi, Arabi, chì ùn hè tantu ancora, dispuniani di una cultura, a soia, impastata da seculi
di vita è di mimoria, cù usanzi, riti, ritmi, cridenzi, lingui, in cunsunenzi cù u so campà (chì sariani à criticà ancu quissi, mancu à dilla), li s'imponi un'antra "cultura", standardizata,
utulitarista è vutatu à u cunsumarisimu.


 



Marcu 09/04/2010 20:07


A to manera di lampà u dibattitu à modu radicali mi piaci o Marcè, emu vistu di chì manera si pudia cussì pruvucà i riazzioni è ancu schjarià i punti di vista chì parini addurmintati, ma chì
esistini, beddi diffarenti, nant'à ciò ch'iddu pò essa l'impegnu di l'autori in a literatura noscia.
Puri vurriu dì, micca di l'autori, ma "d'un" autori. Eu quandu ti legu quì ci vicu un disideriu d'affirmà prima a toia a dimarchja di scrittura, è dopu di chjamanni à un impegnu più largu d'altri
scrittori in ghjiru à tè.
T'aghju da dì : in 'ss'ultimu capitulu di a to riflissioni, puri, ùn sò micca l'argumenti "pulitichi" ch'e ritengu. Hè st'idea di a scrittura "in esiliu". Eccu una tematica literaria ch'e trovu
forti, è quantu volti u risentu anch'eu st'esiliu, o 'ssa sulitudina, st'addisperu di pinsà chì u levitu di ciò ch'e mettu à cocia ùn pruduci nudda.
Ghje dicu : ùn ti possu arrisponda annant'à st'affari d'impegnu, hè ghjustappuntu un attu troppu parsunali a scrittura pà currisponda in tuttu à ciò chì tù discrivi quì. Po eu mi lacu scunvincia di
più in più da l'attu di scrittura com'è attu artisticu maiori. Spartu a to passioni pà Orwell, Pasolini, ma fermu di culu cù certi testi (à spissu puetichi hè vera) ch'ùn facini mai chè di
trasfurmà a lingua in mezu di criazioni artistica, mi lacu siducia dinò da un estetica ch'e cridiu allauntanata da mè. Pinsemu solu à Rimbaud o Borges. Chì ci portani d'impegnu (si ni pudaria
discutta ben sicura) ? Ci portani u scrittu com'è elementu forti d'arti mudernu.
Voltu à a literatura corsa. Sciuta da u Riacquistu, mi pari dinò chì a so ricchezza hè in a diffarenza di i boci chì a portani.
Cesari hè da cunsidarà o nò com'è un esteticu putenti di u bughju ?
Ci sarà calchì rispechju di valori di Proust o Borges ind'è Desanti o nò ?
U più bonu Ferrari sarà quissu chì stuzzica l'analisa sucetali o u stilistu raffinatu è putenti ch'iddu hè capaci d'essa ?
Ma sò solu elementi di riflissioni in più, pisti, è tutti sti nomi ch'e docu, rimarcarè ch'iddi si sò dati una mani ancu quandu ci vulia à fà corpu par falla viva, una literatura chì sighi dinò
corsa.
Ma vurriu andà torra versu u to testu : ciò chì tù chjami di i to brami, è chì à u me avvisu esisti, hè una literatura scantata da i vii istituziunali, libara ma pocu cunnisciuta o ricunnisciuta
(prima da i soia). Da u Riacquistu, o da i cumbatti di l'anni nanzi, emu riditatu dinò una burghisia d'intelettuali pocu disidarosi di sparta i so prebandi. Ghjenti com'è tè, com'è mè, o com'è
l'altri ch'aghju mintuvatu, à spissu ani fattu a so strada senza pochi aiuti, ani fattu viva a so criazioni cù uni pochi di cumbatti dinò. Ùn hè micca par dacci una midadda ch'e a dicu, ma parchì
mi pari una rialità.
Tù chì ni pensi ?


09/04/2010 23:40



S'è di ghjustu o Marcu, ai toccu u segnu ! Mancu à dilla ch'e circavu à pruvucà calchì riazzioni cù 'ssu testu (cù tutti quidd'altri d'altrondi). 


In prima locu, u 'mpegnu ch'e dicu quì, hè meiu, vali à dì hè a strada ch'e cercu, par avali, di suvità, in a me scrittura. À nimu vogliu ghjudicà, à nimu vogliu turrà à a penta ceca. 


Ùn basta à piglià dui sdf in i so libri o à mintuvà a parola ad ogni infrasata da essa "impignatu", mancu à dilla è u 'mpegnu si pò è si devi metta à u provu ancu puri vivendu ogni ghjornu.


Di fatti, più cà robba di tematica, di scelti stilistichi varii, sò sempri in cerca di un sensu à dà à u scriva. L'impegnu, da mè saria una manera d'arrisponda.